با موبايل خود ستارگان را رصد كنيد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
با موبايل خود ستارگان را رصد كنيد
نوشته شده در 24 آبان 1389
بازدید : 39
نویسنده : مولوی

با موبايل خود ستارگان را رصد كنيد
آيا تاكنون شده بخواهيد همانند ستاره‌شناسان به رصد ستاره‌ها و سياره‌ها بپردازيد و درباره آنها و صورت‌هاي فلكي و تمام مواردي كه مربوط به نجوم و ستاره‌شناسي مي‌شود، تحقيق كنيد؟ لازمه اين كار، اولا داشتن وسيله‌اي همچون تلسكوپ است كه چندان ارزان نيست و ثانيا وجود يك راهنماي خوب و قدرتمند و با سابقه كه بتواند درباره آنها توضيحاتي به شما بدهد.

شايد بپرسيد چگونه چنين چيزي ممكن است و مگر با استفاده از دوربيني ضعيف و يك گوشي موبايل مي‌توان چنين كار بزرگي انجام داد؟ پاسخ ما به شما آري است. شما براي انجام اين كار تنها به سيستم‌عامل Maemo نياز داريد.

اين برنامه به همراه لوازم جانبي گوشي همچون GPS يا مكان‌ياب و سنسور حركتي به شما كمك مي‌كند تا يك رصد كامل از ستارگان و سيارات مختلف گيتي داشته باشيد، به‌طوري كه همراه با رصد آنها اطلاعات مفيدي همچون نام، فاصله و مختصات آنها را در اختيار شما قرار مي‌دهد. همچنين برنامه حجمي نزديك به 16 مگابايت دارد كه با آن مي‌توانيد آسمان را به‌صورت 3 بعدي رصد كنيد.

نرم‌افزار Stellarium Mobile نگارش 3‌/‌0‌/‌1

نرم‌افزار را روي گوشي خود نصب كنيد، اما پيش از آن تاريخ و ساعت گوشي خود را با دقت تنظيم كرده و در صورتي كه به اينترنت دسترسي داريد آن را روي گوشي خود فعال‌ كنيد. برنامه مي‌تواند اطلاعاتي كه لازم دارد را از طريق GPS دستگاه تهيه كند و براي سرعت‌بخشيدن به دريافت اطلاعات لازم است از اينترنت استفاده كند.

شايد بپرسيد علت تنظيم دقيق ساعت و تاريخ گوشي براي چيست؟ در پاسخ بايد بگوييم اين برنامه براساس اين دو گزينه عمل مي‌كند و در هر ساعت شبانه‌روز با توجه به مختصات شما (كه از طريق GPS به آن دست مي‌يابد) ستارگان را به شما نشان مي‌دهد. البته ذكر اين نكته ضروري است كه شما مي‌توانيد به‌صورت 360 درجه روي آسمان چرخش كنيد و در هر جهت نظاره‌گر ستارگان روبه‌روي خود باشيد. همچنين برنامه به گونه‌اي تنظيم شده كه اگر شب باشد، محيط آسمان به‌صورت تاريك نمايش داده مي‌شود و اگر روز باشد به‌صورت روشن درمي‌آيد.

بايد يادآور شويم كه در طول روز رصد ستارگان در آسمان مقدور نيست و اين بر جذابيت و طبيعي‌تر بودن برنامه مي‌افزايد. پس در صورت امكان سعي كنيد نخستين تجربه كار با اين برنامه را شب آغاز كنيد (البته قابل ذكر است گزينه‌اي در اين برنامه تعبيه‌شده تا بتوانيد با كليك روي آن بدون در نظر گرفتن شب و روز و بر اساس موقعيت زماني و مكاني خود، ستارگان را رصد كنيد).

برنامه به‌صورت كاملا لمسي عمل كرده و شما تنها با لمس گزينه‌هاي مختلف آن مي‌توانيد به امكانات برنامه بيفزاييد. ما در ادامه به چند نمونه از امكانات خارق‌العاده اين برنامه اشاره خواهيم كرد تا هدف از ارائه و اجراي اين برنامه تا حدودي روشن شود.

اين نرم‌افزار قادر است صورت‌هاي فلكي را به چند حالت براي شما به‌نمايش بگذارد:

1ـ تنها با نشان‌دادن ستارگان و خطوطي كه آنها را به‌هم متصل مي‌كند.

2ـ به‌صورت كاملا تصويري به‌همراه شكل‌هاي مورد نظر شما.

براي مثال صورت فلكي سرطان (خرچنگ) از 6 ستاره كه با خطوطي به‌هم متصل مي‌شوند، تشكيل شده است. نخست اين صورت فلكي به همان صورت خطوط به‌هم متصل شده نمايش داده مي‌شود، اما اگر دانش شناخت چنين تصويري را با اين خطوط نداريد، كافي‌ است روي گزينه تصوير كليك كنيد تا عكس خرچنگ روي آن پديدار شده و متوجه آن صورت فلكي و اسمش بشويد.

در اين برنامه همچنين با كليك روي هر ستاره يا سياره، به اطلاعات مفيدي همچون ميزان فاصله آنها از شما به واحد سال نوري، نام، مشخصات و مختصات آنها نسبت به محل ايستادن‌تان دست پيدا خواهيد كرد. در اين برنامه امكان بزرگنمايي و كوچكنمايي هم داريد به‌طوري كه بتوانيد ستاره مورد نظر را از نزديك مشاهده كنيد.

گزينه جستجو يكي از بخش‌هاي جالب و مفيد اين برنامه است، زيرا ديگر نياز به گشتن ميان ستارگان و سيارات نخواهيد داشت و تنها با جستجوي اسم ستاره يا سياره مورد نظر مي‌توانيد به محل و مكان آنها رفته و از نزديك آنها را تماشا كنيد. اينها تنها بخشي از ويژگي‌ها و گزينه‌هاي جذاب اين برنامه بود. ما كشف بيشتر امكانات اين برنامه را به عهده خودتان مي‌گذاريم تا با كشف و رويت آنها لذت بيشتري از اين برنامه ببريد. اگر تمايل به استفاده از اين برنامه داريد، مي‌توانيد براي دريافت نسخه‌اي از آن به لينك اينترنتي زير مراجعه كنيد. موفق باشيد.

http:‌/‌‌/‌clicklinks.ir‌/‌30706a

پژمان عاملي‌فرد



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست

:: موضوعات مرتبط: نرم افزار , موبایل , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: